Preguntes freqüents
Per què aquest procés?
El TJUE va sentenciar que s’havien de desenvolupar mesures efectives per a reduir la temporalitat. L’aprovació de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública n’és la primera, de la qual deriva l’Acord de la Mesa de Negociació de les administracions públiques de les Illes Balears per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública, inclòs dins el Decret Llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l’ocupació pública de les Illes Balears.
Quines novetats incorpora la Llei 20/2021?
Redefineix la figura del funcionari interí, les modalitats de nomenament i el marc bàsic dels processos d’estabilització del personal temporal.
Què s’estabilitza: la persona o el lloc?
La llei està enfocada a estabilitzar el lloc de treball. Ara bé, l’ocupació de llocs de la mateixa especialitat o categoria es valorarà prioritàriament, sense vulnerar el principi bàsic d’igualtat d’oportunitats. Per tant, qualsevol persona podrà presentar-se a aquests processos. Però, lògicament, es preveuen mecanismes per a reconèixer l’antiguitat i altres mèrits de les persones que les han ocupades durant aquests anys.
A qui afecta l’Acord de 10 de juny de 2022?
Afecta les administracions signants. Les administracions locals que no en formen part són Alaró, Campos, Costitx, Deià, Escorca, Felanitx, Lloseta, Llubí, Mancor de la Vall, Montuïri, Muro, Sa Pobla, Ses Salines, Sant Antoni de Portmany, Sant Joan, Santa Margalida i Sineu. Ara bé, si alguna d’aquestes administracions encomana la gestió dels processos d’estabilització al seu respectiu consell, també hi seran d’aplicació els criteris de l’Acord.
Si una administració no encomana la gestió, haurà de negociar en el seu àmbit els criteris per a l’estabilització de les places que compleixin els requisits prevists a la Llei 20/2021.
El Ple del Consell de Mallorca ha acceptat la gestió dels processos en dos plenaris. El 14 de juliol per a Artà, Búger, Consell, Estellencs, Lloret, Lloseta, Manacor, Mancomunitat del Raiguer, Porreres i Sencelles; i el 28 de juliol per a Alcúdia, Algaida, Andratx, Binissalem, Campanet, Capdepera, Esporles, Felanitx, Inca Mancomunitat del Pla, Maria de la Salut, Pollença, Puigpunyent, Sa Pobla, Santa Maria, Ses Salines, Son Servera, Valldemossa i l’entitat local menor de Palmanyola.
Quan acabava el termini de les administracions per a publicar les ofertes públiques d’ocupació amb les especialitats i categories professionals i el nombre de places afectades per la Llei 20/2021?
El dia primer de juny del 2022. Posteriorment, s’hi poden fer canvis, justificats per errors detectats.
Quan s’han d’haver publicat les convocatòries amb les bases específiques de cada especialitat o categoria?
El 31 de desembre de 2022.
Quina és la data màxima per a haver finalitzar aquests processos d’estabilització?
El 31 de desembre de 2024.
On és d’aplicació aquesta Llei?
A totes les administracions —organismes autònoms inclosos— així com els ens públics.
Un cop hagin finalitzat, hi tornarà a haver cap altre procés d’estabilització?
No: es tracta d’un procés extraordinari que ve acompanyat de canvis legislatius que pretenen impedir que les situacions que han duit a l’abús de la temporalitat es repeteixin.
Com seran les convocatòries?
Hi haurà 2 tipus de convocatòries:
- pel sistema de concurs de mèrits
- pel sistema de concurs oposició.
Ara bé, convé recordar que, paral·lelament, hi pot haver processos ordinaris per a places no afectades per l’estabilització, ja que els nomenaments per a ocupar places vacants de forma interina signats a partir del 8 de juliol de 2021 no poden tenir una durada superior als 3 anys, cosa que generarà la convocatòria dels processos ordinaris esmentats .
Quins llocs es cobriran mitjançant el sistema de concurs oposició?
El llocs ocupats ininterrompudament almenys entre el 31 de desembre de 2017 i el 31 de desembre de 2020, a banda dels afectats per la Llei de pressuposts de 2017 i 2018.
Quins llocs es cobriran mitjançant el sistema de concurs de mèrits?
Els llocs estructurals (encara que no figurin a la relació de llocs de treball o document de plantilla) ocupats de forma ininterrompuda abans des de l’1 de gener de 2016 i els estructurals ocupats per interins que ho són des d’abans d’aquesta data.
Quines seran les places que primer s’ocupin de forma definitiva, les de concurs de mèrits o les de concurs oposició?
Està previst que es prengui possessió primer de les places afectades pel concurs de mèrits
Em puc presentar a altres especialitats o categories de l’Administració on prest serveis, a llocs distints del que ocup?
Si. S’han de reunir els requisits d’accés a aquests llocs. L’única prohibició en la pròpia Administració és per al personal que ja sigui funcionari de carrera o personal laboral fix de l’administració convocant.
Podrà presentar-s'hi algú que no tengui els requisits? S’ha previst cap excepció?
L’única excepció prevista de forma temporal és el requisit de català, per al personal que presti serveis a l’administració convocant. Hi ha un termini de dos anys per a acreditar-lo.
Em puc presentar a administracions en què no he prestat serveis?
Sí. Només cal acreditar els requisits corresponents. També s’hi poden presentar persones que mai hagin fet feina mai a les administracions.
En el cas d’administracions locals, què s’entén per “administració convocant”? S’ha d’entendre com a “administració local” en genèric o com a administració referida a l’ajuntament concret?
L’administració convocant es cada administració en concret.
En general, com es puntua el concurs de mèrits?
Els mèrits professionals poden arribar a donar 45 punts. Els altres mèrits, 55. Entre aquests altres, compten els triennis.
Si vols ampliar aquesta informació, consulta aquest document.
I el concurs oposició?
Constarà de dues fases: la d’oposició (que val 60 punts) i la de mèrits (que en val 40).
Si vols ampliar aquesta informació, consulta aquest document.
I els serveis prestats del personal estatutari?
No es computen.
Hi pot haver excepcions per a valorar els serveis prestats en empreses privades?
L’Acord no ho preveu expressament.
Dels cursos de formació no reglada, quins comptaran al final? Es valoraran els emesos per entitats privades, federacions esportives, col·legis professionals o universitats públiques o privades?
L’Acord no ho preveu expressament.
Es valoraran els cursos de formació no reglada emesos per escoles taller o tallers del SOIB?
L’Acord no ho preveu expressament.
En el procés pel sistema de concurs de mèrits i pel sistema de concurs oposició, juntament amb la llista definitiva de persones admeses i excloses, els tribunals publicaran la llista provisional de mèrits al·legats en la declaració responsable (autobarem). Aquesta relació s’ha de publicar en la forma i en els llocs que determini cada convocatòria específica?
En el supòsit que en el moment de la publicació de la llista definitiva de persones admeses i excloses encara no s’hagin pogut constituir els tribunals del procés selectiu, la publicació la farà l’òrgan convocant.
Les persones aspirants disposen d’un termini de set dies hàbils, comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la resolució en els llocs que determini cada convocatòria específica, per esmenar el defecte de la declaració responsable. A quines esmenes es refereixen?
Les esmenes del defectes de la declaració responsable es refereixen a errors materials produïts en aquesta declaració. S’ha d’entendre per errors materials els errors produïts com a conseqüència d’haver situat de manera incorrecta les valoracions d’un mèrit en l’apartat d’un altre mèrit o d’haver calculat de manera incorrecta el punts corresponents als mèrits.
L’òrgan competent de l’administració convocant ha de dictar una resolució per la qual s’aprova la llista definitiva de persones aspirants que han superat el procés selectiu pel sistema de concurs de mèrits. Aquesta resolució s’ha de fer pública en el BOIB i en els taulers d’anuncis de l’òrgan de gestió de l’administració convocant. Quin serà el termini per a la presa de possessió?
Tres dies hàbils des de la publicació al BOIB.
Un cop finalitzada l’adjudicació de places del procés d’estabilitat pel sistema de concurs, es publicarà la data per a la realització de l’exercici de la fase d’oposició.
El procés d’estabilització és un únic procés amb dos sistemes d’accés diferents, que suposen dues convocatòries que es publiquen el mateix dia. Cada convocatòria és un procés diferent. En primer lloc es resoldrà el procés selectiu del concurs de mèrits i posteriorment es duran a terme les proves del procés de concurs oposició.
Pel que fa als criteris de cessament, són d’aplicació a totes les administracions?
Els criteris establerts a l’Acord només seran d’aplicació per a les administracions que no disposin d’Acord propi, o prèvia negociació en el seu àmbit.
Quina serà la regulació de les borses preferents?
En aquelles administracions en què hi hagi una regulació pròpia establerta amb anterioritat a la data de l’Acord, els criteris d’aquest Acord seran d’aplicació supletòria.
Es constituirà una borsa única, que serà la del procés de concurs oposició. Només en aquells supòsits en què no hi hagi una convocatòria de places pel sistema de concurs oposició es podrà establir una borsa d’interins provinent del sistema d’accés per concurs de mèrits.
Si em present a les convocatòries de l’especialitat o categoria que estic ocupant a l’Administració i finalitzat el procés no he obtingut plaça, què passarà?
L’aspirant que superi el procés farà cessar l’interí que ocupa el lloc. Aquest perdrà la condició de funcionari interí o laboral temporal. Podrà reclamar la indemnització prevista per la llei.
Com es farà l’adjudicació de llocs, un cop valorats els mèrits?
A elecció dels aprovats i d’acord amb la puntuació obtinguda.
Com és la prova de la fase d’oposició?
És una única prova tipus test, eliminatòria, referida al temari general. La puntuació mínima per a aprovar és de 21 punts sobre un total de 60 punts possibles.
Quants temes corresponen a cada grup o subgrup?
A1: 30 temes
A2: 20 temes
B: 18 temes
C1: 15 temes
C2: 10 temes
AP: 5 temes
Se sabran les possibles preguntes de les proves de cada grup o subgrup?
Sí. Les administracions faran pública una base de dades de preguntes abans de finalitzar el mes d’octubre de 2022, amb quatre possibles respostes per a cada pregunta, de les quals només una serà correcta. No s’indicarà quina és la correcta.
Ja està definit el nombre de preguntes per a cada grup o subgrup:
A1: 2.000 preguntes.
A2: 1.500 preguntes.
B: 1.000 preguntes.
C1: 750 preguntes.
C2: 600 preguntes.
AP: 300 preguntes.
Quin òrgan publicarà la base de dades de preguntes per a totes les administracions públiques implicades en l’Acord?
S’ha de publicar a les pàgines web de totes les administracions adherides.
Per què algunes titulacions universitàries tenen reconeixement directe com a mèrit per a qualsevol plaça i, en canvi, altres titulacions han d’estar directament relacionades amb les funcions de la plaça?
Són titulacions que són transversals i que s’entén que tenen relació amb qualsevol plaça de l’Administració.
Les convocatòries han d’incloure el nombre de places, la descripció de les funcions, el municipi en el cas dels consells i la codificació o les expansions de les places afectades?
Les convocatòries han d’incloure els requisits prevists a la llei. En el supòsit de Serveis Generals de la CAIB , han d’incloure el nombre de places, el grup, el cos, l’escala, l’especialitat o la categoria professional i l’illa de destinació. No és necessari identificar els llocs de treball que més endavant s’oferiran els aspirants que hagin superat el procés selectiu.
Vista la moratòria durant dos anys del requisit de català per als aspirants en una administració concreta, si aquesta disposa d’un reglament o ordenança que reguli la realització de proves en català en les seves proves selectives, aquestes administracions hauran d’incloure a les seves convocatòries que s’haurà de fer una prova amb caràcter previ en el cas d’aspirants que no tenguin el certificat de nivell de català requerit?
És un aspecte no regulat per l’Acord ni el Decret llei.
Podré participar en els processos de provisió de places que tenen altres requisits assenyalats a les relacions de llocs de feina, com permís de conduir, coneixements de llengües estrangeres, etc., encara que no en disposi?
Els requisits i les condicions que han de complir els aspirants han d’estar inclosos en les convocatòries específiques.
Com orientarà el GOIB les persones interessades en aquests processos?
Mantindrà actualitzada una pàgina web i oferirà un servei d’orientació i informació a les seus de l’EBAP de Palma, Maó i Eivissa.
Què he de fer si he presentat l’autobarem i vull afegir-hi més mèrits en el termini previst per la convocatòria?
En primer lloc, cal recordar que no s’ha de presentar documentació, sinó només el model d’autobarem mitjançant la declaració responsable, que es pot modificar fins al darrer dia del termini de presentació de sol·licituds. Cal presentar la sol·licitud i el comprovant de pagament de taxes. Convé marcar l’opció que es puguin consultar les dades per a obtenir informació sobre els requisits.
Què he de fer si —durant el tràmit telemàtic d’emplenat de l’autobarem o mentre estic pagant les taxes— la sessió telemàtica queda cancel·lada o no puc disposar del justificant de presentació de la sol·licitud correctament?
Si no estam segurs que la sol·licitud amb el full d’autobarem i el pagament de la taxa s’ha realitzat correctament, és recomanable repetir la sol·licitud des del començament.
Quan presenti la sol·licitud per a participar en els processos, he d’aportar còpia compulsada de tots els mèrits o només dels requisits?
No s’ha d’aportar cap documentació, només la declaració responsable —que ha d’incloure el full d’autobarem i la declaració de compliment dels requisits, amb la sol·licitud signada i el pagament de les taxes.
Si no em present al procés en què surt la meva plaça, tendré indemnització?
No. Aquelles persones que no es presentin als processos perdran el dret d’indemnització, corresponent a 20 dies de salari per any treballat amb el topall de 12 mesos.